onsdag 13 september 2017

Jag startade ett projekt på ett ALMI

Jag startade ett projekt på ett ALMI stött Innovation och företagare center förra året som jag kallade teknikfusion där jag ville sammanfoga olika befintliga grenar med varandra inom tex trafiksäkerhet, brand kontroll med mera.
Jag hade en idé som jag patentsökte inom fordon säkerhet som riktade sig i huvudsak till djur och barn. Det var och är ett återkommande problem som jag först beskrev lösningen på öppet men sedan alltså patentsökte.
Någon har tydligen ett par tre år innan mig kommit på eller använt sig av denna idé så min ansökan avslogs och kan återupptas senast 26 September ( alt 25 e , har inte papperna framför mig ) om jag vill och därefter får man väl sända det till någon billig tillverkare som kan massproducera denna enkla tingest. Jag vet ju nu att det finns inget patent skydd så det är bara att tillverka om man nu vill därför säger jag inte rakt ut vad det är ännu.

Men det finns mycket sådant som jag förundrats över att inget gör som tex detta med fordon och olyckor, varför används inte tex radar, kameror mm till att byggas in i en box som man kunde montera enkelt i äldre fordon? En vanlig telefon har ju tillräcklig data kraft , så behöver ju inte vara speciellt dyrt .

Sedan så har jag hört ang kommunicerande fordon via radio etc at det vore integritetskränkande, men om man tänker sig att man har radio med kort räck vid och vanliga kanaler som är vikta för trafiken så blev integritets problemet lika litet som då du ser ett par bil lampors ljuskäglor.
Jag menar att räckvidden med anonym radio kunde göras så att det motsvarade en lampans sken från bil lyktan .

Projektet jag nämnde i början har lagts i mal påse av mig , då folk slutade och man fick inget veta därom och en bit att åka, men såg senast i morse på tv att nya bilar kommer att ha alla tänkbart för att undvika krockar och skador .

Mot bränder så bör man kunna bygga in sprinklers i väggar med tankar, det finns sådana men inte inbyggda som jag tänkt utan på hjul som kan flyttas mellan tex äldreboenden . vilket ju är bra .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vacciner , kvicksilver och insjöfisk

 Ang vacciner :  jag gillar inte kvicksilver i dessa, och hade ju hellre sett något harmlöst som KS ( kolloidalt silver) om det fungerar i d...